1401/06/29-12:34
چمران:

تهران نیازمند ۶ هزار دستگاه اتوبوس / راهبرد افق ۲۰ساله تهران را نادیده گرفتند

تهران نیازمند ۶ هزار دستگاه اتوبوس / راهبرد افق ۲۰ساله تهران را نادیده گرفتند

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید طی چند روز آینده اعلام کرد: با توجه به افزایش حجم تردد و نیاز شبکه حمل و نقل به اتوبوس، مقرر شده تا وزارت کشور تا اواخر شهریور اقدام به تحویل چندین دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان عمومی شهر تهران کند.

به گزارش شهردارآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران مهدی چمران در جریان نود و دومین جلسه علنی صحن شورای شهر تهران در موضوعات مهمی چون افزایش سرانه استفاده از حمل‌ونقل عمومی با نزدیک شدن به ماه مهر و بازگشایی مدارس و اقدامات تسهیلی صورت گرفته در این خصوص گفت: طبق پیش بینی های انجام گرفته مقرر شده بود تا اتوبوس های جدید به مجموعه شهرداری تهران واگذار شده و تا پایان شهریور ماه به ناوگان حمل‌ونقل عمومی متصل شود که خوشبختانه این اتفاق رخ داده، ضمن آنکه اقدامات عاجل نیز در خصوص اتوبوسهایی که نیازمند تعمیر و بازسازی بودند صورت گرفته و بزودی به این ناوگان الصاق خواهند شد.

وی با اعلام اینکه وزارت کشور در خصوص تهیه اتوبوس های جدید اقداماتی نیز صورت داده اظهار کرد: طبق اعلام وزارت کشور اتوبوس های جدید از سوی این مجموعه خریداری شده و قرار است به برخی شهرها داده شود، اما تعداد اتوبوس های اختصاص یافته به شهر تهران تا کنون اعلام نشده است.

رییس شورای شهر تهران در خصوص روند بازسازی اتوبوس های نیازمند تعمیر اعلام کرد: خوشبختانه بازسازی و اورهال کردن اتوبوس های نیازمند تعمیر بخوبی در جریان است اما همچنان این ناوگان با ضعف جدی اتوبوس روبروست، ضمن آنکه در حال حاضر کلان شهر تهران نیازمند چند هزار دستگاه اتوبوس است تا بتواند بطور مطلوب تری به مردم پایتخت خدمت رسانی کند.

وی با اشاره به افق ۲۰ ساله کلان شهر تهران و ابراز تاسف در خصوص اینکه متاسفانه تا کنون شاهد عدم ورود اتوبوس های مورد نیاز کامل شهر تهران هستیم عنوان کرد: ما زمانی که شورای چهارم را تحویل دادیم حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس فعال در سامانه حمل و نقل عمومی شهر تهران وجود داشت که با توجه به طرح جامع ترافیک شهر تهران و محاسبات انجام شده پیش بینی ها قائل به این موضوع بود که تا پایان سال ۱۴۰۴ حداقل ۹ هزار دستگاه فعال در این سامانه وجود داشته باشد اما متاسفانه هم اقدامات و هم راهبردهای افق ۲۰ ساله به ورطه فراموشی سپرده شد.

چمران با تاکید بر اینکه ما قائل هستیم بنا به راهبردهای احراز شده تا پایان ۱۴۰۴ تعهدات خود را محقق کنیم خاطر نشان کرد: سعی ما بر این است که از اتوبوس های تولیدی شرکت های داخلی استفاده شود ضمن آنکه ماموریت هایی هم مبنی بر تامین اتوبوس های دسته دوم خارجی به شرکت های خصوصی اعلام شده تا این نقصان به طور ویژه رفع شود از این رو طبق گفته مسئولان مربوطه برنامه ریزی هایی در این خصوص انجام شده و ما امیدواریم تا پایان سال تعداد مورد نیاز اتوبوس ها به این ناوگان افزوده شود.

وی اضافه کرد: آنچه که انتظار و نیاز شهر تهران است هنوز برطرف نشده و این کسری که متاسفانه ناشی از عدم تحقق برنامه های مدون شورا  و وجود رخوت در دوره های قبل شد زمینه بحران کنونی را رقم زده است، اما تاکید ما بر این است تا با خرید اتوبوس های برقی و نظایر آن حداقل تا پایان سال به نتایج خوبی برسیم و بتوانیم ۲ هزار دستگاه به اتوبوس های موجود در این ناوگان اضافه کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود اختلاف کسری ۶ هزار دستگاه اتوبوس تا چشم انداز مطلوب در روانتر شدن خدمت رسانی حمل و نقل عمومی به شهروندان اظهار کرد: مشکل از همین جا آغاز میشود که نیاز بیش از تقاضاست، چرا که بر اساس محاسبات ترافیکی کلان شهر تهران نیازمند ورود دستگاه های جدید در بخش حمل و نقل عمومی است؛ از این رو در حال حاضر ۲ هزار دستگاه اتوبوس در پایتخت فعال است و چشم انداز ترسیم شده برای شهر تهران حدود ۹ هزار دستگاه است و همین شکاف کسری ۶ هزار دستگاهی موجب شده تا مشکلات عدیده ای در بحث جابجایی مسافران از طریق ناوگان اتوبوسرانی اتفاق بیافتد اما ما در تلاشیم تا این شکاف را کمتر کنیم و تحقق این امر زمان بر و نیازمند همکاری دستگاه های مسئول است.

چمران در خصوص مترو پایتخت نیز عنوان داشت: شبکه ریلی تهران بعنوان سنگین ترین و بزرگترین بخش حمل و نقل شهری نیازمند ورود ۱۰۰۰ واگن های جدید است از سویی دیگر بخش مهم دیگر آن تعمیر،بازسازی و نگهداشت ان است.

وی افزود: اورهال قطارهای مترو همچنان ادامه دارد ضمن آنکه به دلیل نزدیک شدن به مهرماه و بحث بازگشایی مدارس ایستگاه هایی هم برای تعمیر قطارهای مترو فعال شده است و ما بنا داریم با توجه به اهمیت این موضوع در جلسه امروز شورا موضوعاتی همچون خرید ۵۰۰ واگن های جدید و لوازم یدکی واگن های مترو را مورد بررسی قرار داده تا با تصمیم سازی درست زمینه افزایش تعداد قطارهای فعال در شبکه ریلی فراهم شود.

رییس شورای شهر در پایان تاکید کرد: طبق برنامه ریزی ها ورود واگن های جدید در سال ۱۴۰۲ خواهد بود که خوشبخانه قرارداد آنها در مرحله نهایی است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط