مقایسه آماری ۴ خط جدید شبکه مترو تهران
قرار است با ساخت و تکمیل ۴ خط جدید مترو، حدود ۱۷۵ کیلومتر مسیر تونلی و ۱۳۰ ایستگاه جدید به مجموع زیرساختهای کنونی شبکه راه آهن ریلی درون شهری پایتخت افزوده شود؛ در این زمینه نگاهی آمارگونه و مقایسهای به خطوط جدید مترو تهران خالی از لطف نیست.
۱) خط ۹ مترو دارای بیشترین طول، بیشترین ایستگاه و بیشترین اشتراک با سایر خطوط اين شبكه به لحاظ ایستگاههای تبادلی است. خط ۹ دارای ۴۹ كيلومتر طول و ۳۷ ايستگاه خواهد بود كه ۱۲ ايستگاه آن با ساير خطوط تقاطع و تبادل مسافر دارد.
۲) خط ۱۱ با ۳۳ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه، کوتاهترین و کم ایستگاهترین خط در بین خطوط جدید به شمار میآید.
۳) كمترين ايستگاه تبادلی را خط ۱۰ با ساير خطوط خواهد داشت؛ تعداد ايستگاههای تبادلی اين خط به عدد 6 ميرسد.
۴) خطوط ۹ و ۱۱ به لحاظ شروع و يا خاتمه خط، در محدوده بوستان جنگلی چيتگر به يكديگر ميرسند.
۵) شروع عمليات حفاری خط ۱۰ به عنوان نخستين خط از خطوط جديد شبكه مترو، با يک دستگاه حفار مكانيزه از كارگاه درياچه شهدای خليج فارس آغاز و در ادامه، فاز نخست اين خط با فعاليت ۳ دستگاه حفار مكانيزه پيش خواهد رفت.
۶) خطوط ۹ و ۱۱ با يكديگر يك رينگ حمل و نقلی را تشكيل ميدهند.
۷) خط ۸ به تنهايی قادر است بخش قابل توجهی از مسافران مترو در مركز تهران را پوشش دهد.
۸) طبق برنامه زمان بندی، قرار است خطوط چهارگانه جديد در ۳ فاز زمانی ساخته و تكميل شوند.
۹) خطوط ۸، ۹ و ۱۱ مناطق وسيعی از پهنه جنوب شرق و جنوب غرب پايتخت را به لحاظ برخورداری از شبكه مترو، پوشش ميدهند.
۱۰) چهار خط جديد شبكه مترو تهران، در مناطق ذيل الذكر ايستگاه خواهند داشت؛
خط ۸ : مناطق ۲، ۶، ۷، ۱۵، ۱۶، ۱۹ و البته در مرز مناطق ۱۷ با ۱۸، ۹ با ۱۰، ۴ با ۷، ۲ با ۶، ۳ با ۷، ۴ با ۸
خط ۹ : مناطق ۲، ۳، ۴، ۵، ۸، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۲۰، ۲۲ و البته در مرز مناطق ۲ با ۵، ۴ با ۸، ۱۳ با ۱۴، ۱۴ با ۱۵
خط ۱۰ : مناطق ۲، ۳، ۴، ۵ و البته در مرز مناطق ۱ با ۳، ۳ با ۴، ۲ با ۳ ( بيشترين ايستگاههای خط ۱۰ در منطقه ۲۲ است)
خط ۱۱ : مناطق ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ و البته در مرز مناطق ۱۶ با ۱۹، ۱۸ با ۲۱، ۱۷ با ۱۹
نظرات