آمار محرمانهای وجود ندارد؛ زلزله را سیاسی نکنیم
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در واکنش به خبر منتشر شده مبنی بر محرمانگی آمارهای مدیریت بحران اظهار داشت: هدف مدیریت بحران، حفظ جان انسان هاست و نباید با برخی واژگان اغراق آمیز آن را دستاویز اقدامات سیاسی قرار داد.
به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، علی نصیری با تأکید بر اینکه مدیریت بحران جای تسویه حسابهای سیاسی نیست، گفت: توجه ناکافی به برخی نکات مطرح شده در اصل مصاحبه در هنگام تنظیم خبر، سبب شده که برای مخاطبان محترم به گونهای تداعی شود که مردم در ۳ روز نخست پس از وقوع حوادث و بحرانها از سوی دولت و حاکمیت به حال خود رها میشوند که این موضوع به هیچ وجه صحت نداشته و ارائه توضیحات زیر برای تنویر افکار عمومی ضروری است:
۱- بارها تأکید شده است که مدیریت بحران یک موضوع سیاسی نبوده و موضوعی بشردوستانه بهشمار میرود که هدف آن حفظ جان انسانها است بنابراین هرگونه مداخله غیر تخصصی و غیرعلمی می تواند به جان انسانها آسیب برساند. بزرگنمایی در ارائه ارقام مدیریت بحران موجب وحشت عمومی میشود.
۲- در این گزارش ضمن استناد به برخی آمارها از زبان مدیران سابق شهر باید گفت که این آمارها برگرفته از مطالعات انجام شده توسط ژاپن در دهه ۷۰ است که با گذشت حدود ۳۰ سال از آن دیگر قابل استناد نمیباشند. برخی آمارهای پیرامون اثر زلزله احتمالی تهران که بعضاً توسط برخی از دانشگاهیان بیان میشود باید این دقت را داشت که اگر هدف از ذکر این آمارهای غیرمستند جلب افکار عمومی نباشد، حداقل در جامعه رعب و وحشت ایجاد می کند که این موضوع با منویات مقام معظم رهبری در موضوع امید آفرینی در تضاد است. بر همین اساس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تشکیل حدود ۲۰ کمیته تخصصی اندیشهورز متشکل از ۳۸۲ استاد برجسته دانشگاه و سازمانهای مرتبط، به صورت پیوسته دانش علمی و آمارها را مورد مطالعه و ارزیابی قرار داده تا نهادهای اجرایی بتوانند با بهره گیری از این دانش اقدامات تخصصی برای کاهش مخاطرات و آسیبهای ناشی از بحرانهای احتمالی را برنامهریزی و اجرا نمایند. اینکه گفته شود، در زلزله احتمالی سه چهارم شهر تهران خراب میشود، هیچ کدام از مطالعات در اختیار سازمان مدیریت بحران شهر تهران از این آمار حمایت نکرده و نتایج ارزیابی سامانه تخمین خسارت دقیقاً برخلاف این اعداد است و محرمانگی خاصی وجود ندارد. آمار و اطلاعات مدیریت بحران در اختیار دستگاههای تخصصی و مسئول قرار دارد.
۳- در حوزه مدیریت بحران آمارها علمی، متعدد و زیاد بوده و هرکدام از این آمارها نیازمند تحلیل های فنی هستند از این رو انتشار عمومی آنها کمکی به مردم نکرده و تنها موجب سردرگمی افکار عمومی می شود، بر همین اساس آمارها در اختیار نهادهای علمی، دانشگاهی و دستگاه های مسئول قرار دارد تا به صورت مداوم به ارزیابی و ارائه راهکارها پرداخته و با برنامه ریزی دقیق کشور را به سمت وضعیت ایده آل در مدیریت بحران ها و کاهش مخاطرات رهنمون سازند. عملکرد مدیریت شهری در حوزه مدیریت بحران در دوسال اخیر بی نظیر بوده است، اما تا ایدهآل فاصله داریم.
۴- امروز نمیتوان اعلام کرد وضع آمادگی شهر در برابر بحرانها ایدهآل است، این در حالی است که روند کنونی رو به تعالی و بهبود است؛ به طور حتم وضعیت کشور در پیشگیری و مدیریت بحران از دو دهه پیش به صورت چشمگیری متفاوت شده و در اصطلاح کارشناسی ترند آمادگی و ایمنی شهر رو به بهبود است. بررسی های شاخص محور و بی طرفانه نشان می دهد که عملکرد مدیریت شهری در دوسال گذشته نسبت به سالیان اخیر به لحاظ کمی و کیفی کم سابقه بوده است. آغاز ارزیابی ایمنی ۱۶ هزار ساختمان مهم و بلند مرتبه که تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ ساختمان آن بازدید و وضعیت ایمنی ۹۰۰ عدد از آنها مشخص شده، ایجاد قرار گاه ایمنی کالبدی که موجب شکل گیری اقدامات ویژه ای در این حوزه همچون ایمن سازی برخی گودهای پر خطر همچون گود برج میلاد و گود فرهنگ، ایمن سازی مجتمع تجارت جهانی فردوسی و مواردی از این دست در این دوره بدون سرو صدا و بدون ایجاد نگرانی برای مردم انجام شده است و این اقدام با قدرت و جدیت در حال پیگیری است. افزون بر این موضوع در این بازه زمانی نه چندان طولانی و دو ساله مدیریت شهری، سامانه هشدار سریع زلزله به اندازه تمامی ادوار گذشته پیشرفت (نرم افزاری و سخت افزاری) داشته و به اندازه تمامی ادوار مدیریت شهری شتابنگار به شهر اضافه شده است و هم اکنون شهر تهران در آستانه افتتاح سامانه هشدار سریع زلزله قرار گرفته است. همچنین در این دوره شاهد افتتاح ۷ پایگاه جدید مدیریت بحران برای شهر بوده و تا پایان سال ۴ پایگاه دیگر به شهر اضافه می شود. همچنین در این دوره تعداد اعضای گروه دوام به عنوان نیروهای «داوطلب واکنش اضطراری مردمی» محلات از بیش از ۱۴ هزار نفر به بیش از ۲۸ هزار نفر افزایش یافته است.
۵- تیتر ارائه شده حاوی مفهومی بود که گویا مردم در زمان بحران به حال خود رها می شوند و باید خودشان به داد خودشان برسند، که باید در خصوص نقش و وظایف دولت و مردم در زمان وقوع بحران به چند موضوع توجه داشت:
۱) در همه جای دنیا بحران های بزرگ بدون مشارکت و نقش شهروندان اساسا قابل مدیریت نیستند. مفهومی به نام مدیریت خطر بحران جامعه محور (CBDRM) شکل گرفته که در این مورد مطالب علمی بسیاری وجود دارد و در سازمان ملل و یا سایر مجامع بین المللی راجع به آن بحث می شود.
۲) نکته حائز اهمیت این سخن این است که آمادگی مردم نافی نقش دولت و حاکمیت در مدیریت بحران نبوده و به این مفهوم نیست که مردم در این ساعات توسط دولت رها و فراموش می شوند بلکه در مصاحبه نیز تأکیده شده است که مسئولان وظایف خودشان را انجام می دهند. آمادگی مردم جای آمادگی دولت را نمی گیرد و بلکه این دو در کنار یکدیگر باید آماده باشند تا بتوانیم با موفقیت از بحران ها عبور کنیم. یکی از وظایف دولت ها در مدیریت بحران، آگاه سازی و توانمندسازی مردم نسبت به شرایط بحرانی است. افزون بر اینکه هم اکنون ساخت پایگاه های مدیریت بحران، خرید و تجهیز کانکسهای دوام توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران انجام شده و همچنین چادر اسکان اضطراری و بسته های غذایی برای ساعات اولیه توسط جمعیت هلال احمر تهیه و در انبارها نگهداری می شود و اقدامات اینچنین به صورت مداوم در حال انجام است. سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز هم اکنون با ۳ برابر توان اداری و به صورت شبانه روزی در تلاش است تا بتواند هرآنچه می شود را پیش از وقوع زلزله احتمالی برای مردم فراهم آورد و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکند.
۳) بر اساس استانداردهای پذیرفته شده جهانی (از قبیل منابع منتشر شده توسط آژانس های مختلف سازمان ملل متحد، آژانس مدیریت فوریت های فدرال آمریکا، فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، پروژه اسفیر و...) مردم پس از وقوع سوانح و بحران ها تا رسیدن نیروهای امدادی باید در ۷۲ ساعت اول آمادگی لازم برای مراقبت از خود را داشته باشند و این موضوع تنها مختص ایران نبوده و در کشورهایی مثل سوئیس، ژاپن، استرالیا و سوئد نیز این توصیه ها وجود دارد. گفتنی است این زمان در کشور آمریکا ۹۶ ساعت برای آمادگی مردم تا رسیدن نیروهای امدادی اعلام شده است. رسانه های معاند به دنبال اهداف خود هستند با اخبار ناامید کننده خوراکشان را تامین نکنیم.
۶- آبشخور رسانه های معاند و بیگانه که هم اکنون این مطلب خبری را وسیله ای برای مانور رسانه ای خود دیده اند، دولت هایی هستند که با اعمال تحریم های ظالمانه، یکطرفه و غیرقانونی که مبنای سازمان مللی هم ندارد، تلاش می کنند مباحث بشردوستانه مثل مدیریت بحران را تحت فشار قرار بدهند. طبعاً دولتهای بیگانه با ابزارهای رسانه ای خود امثال بی بی سی، صدای آمریکا، ایران اینترنشنال و سی ان ان میخواهند کار را برای مسئولین سخت کنند. اینان هیچگاه دلسوز مردم ایران نبوده، نیستند و نخواهند بود. این دولتها هیچگاه در جایگاهی نیستند که بخواهند از بشر دوستی حرفی بزنند و راجع به مردم ما صحبت کنند و اتفاقاتی که امروز در فلسطین شاهد آن هستیم و تلاش این رسانه ها برای سرپوش گذاشتن بر جنایات وحشتناک اسرائیل گویای این سخن است.
۷- نکته پایانی اینکه چنانچه برخی بخواهند با موج سواری بر روی بخش های تقطیع شده یک مصاحبه علمی و تخصصی مردم را نگران کنند، بستر سازی لازم را برای انحراف اذهان عمومی توسط رسانه های معاند فراهم آورده اند و این موضوع حتما کمکی به ارتقای ایمنی و حفظ جان شهروندان نمی کند و اقدامی انسان دوستانه محسوب نمی شود. اصحاب محترم رسانه این مراقبت را داشته باشند که فضای مدیریت حوادث و بحران را از فضای جنجال آفرینی برای دیده شدن و تبدیل شدن به ابزار سیاست بازان دور نگه دارند چرا که این موضوع می تواند به جان مردم آسیب وارد کرده و با حس نا امنی، افکار عمومی را نگران می سازد. هر چند زلزلههای مهم و بزرگ تهران دوره بازگشت بیش از یک و نیم قرن دارد ولی نمی توانیم از کنار آن بی تفاوت عبور کرده و باید برای آمادگی همه جانبه در برابر آن تلاش کنیم. کما اینکه دشمنان بخواهند با فضا سازیها ما را از هدفمان دور کنند ما از هدفمان فاصله نخواهیم گرفت و تلاش برای خدمت گذاری به مردم شریف تهران و ایران را ادامه خواهیم داد. فرآیند مدیریت بحران یک اقدام جمعی است که حمایت مردم، مسولین و رسانه ها را می طلبد و امید است با هم افزایی و ظرفیت سازی مناسب اقدام موثری در اطلاع رسانی و آگاه سازی شهروندان در حوزه مدیریت بحران از سوی رسانه های جمعی شکل گیرد.
نظرات