پايان عمليات حفاری مكانيزه و اتمام مرحله احداث تونل پروژه توسعه جنوبی خط ۶ مترو، اين هفته
عمليات حفاری مكانيزه مسير ۱۰ كيلومتری پروژه توسعه جنوبی خط ۶ مترو تهران و همچنين ساخت تونل اين طرح مهم عمرانی، اين هفته رسماً خاتمه خواهد يافت؛ به اين ترتيب روند احداث ايستگاههای پروژه مذكور در محدوده شهرری، از اين پس سرعت بيشتری خواهد يافت.
به گزارش روابطعمومی و امور بينالملل شركت راهآهن شهری تهران و حومه(مترو)؛ مهندس "محسن هرمزی" مديرعامل شركت مترو تهران در خصوص آخرين وضعيت پروژه توسعه جنوبی خط ۶ گفت: خط ۶ مترو تهران با احتساب بخش توسعه جنوبی آن، در مجموع ۴۲ کیلومتر طول و ۳۲ ایستگاه دارد که از شمال غرب تهران (منطقه کن و کوهسار) آغاز و تا جنوب شرق آن (دولت آباد و شهرری) ادامه دارد. اهمیت تکمیل و بهرهبرداری از پروژه توسعه جنوبی خط ۶ وقتی بیشتر مشخص میشود که بدانیم حدود ۱۰ کیلومتر مسیر و ۵ ایستگاه از کل طول مسیر و ایستگاههای این خط، مربوط به همین بخش انتهایی است که از دولت آباد تا شهرری امتداد مییابد.
وی در ادامه افزود: حفاری مکانیزه و ساخت تونل پروژه توسعه جنوبی خط ۶ مترو تهران، در دو مقطع انجام شد؛ مقطع نخست به طول۶۲۰۰ متر از محدوده دولت آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و بخش دوم به طول تقریبی ۳۳۰۰ متر از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تا شهرری. مقطع اول دارای ۴ ایستگاه بوده و برای قسمت پایانی که به خط یک مترو و همچنین خط سراسری راه آهن جمهوری اسلامی ختم میشود، يک ایستگاه تبادلی در نظر گرفته شده که نخستين مرکز تبادل سفر چند وجهی مسافر را شکل خواهد داد.
گفتنی است عملیات اجرایی پروژه توسعه جنوبی خط ۶، عملاً از سال ۱۳۹۵ آغاز شد. از مهمترین ویژگیهای این طرح، احداث ایستگاه انتهایی آن است که در واقع فصل مشترک خطوط يک و ۶ شبکه مترو تهران با خط سراسری راه آهن کشوری به حساب میآید. به این ترتیب به واسطه تکمیل پروژه مذکور، ایده اتصال شبکه ریلی درون شهری به خطوط برون شهری برای اولین بار تحقق یافته و کارکرد مفهومی خطوط مترو تهران، به تعاریف استاندارد و بینالمللی نزدیکتر خواهد شد.
پیشبینی میشود با تامین به موقع منابع مالی لازم، در سال ۱۴۰۳ بتوان شاهد راهاندازی برخی ایستگاههای این مسیر در محدوده شهرری بود.
نظرات