1403/02/27-20:21
یادداشت؛

روابط عمومی، رکن اساسی نظام ارتباطی و اطلاع رسانی

روابط عمومی، رکن اساسی نظام ارتباطی و اطلاع رسانی

🖋️ابوذر قهرمانی؛ مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۴

امروزه اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، به خوبی دیده می شود و ضرورت آن به نیکی ملموس است.

بدون تردید روابط عمومی به عنوان رکن اساسی نظام ارتباطی و اطلاع رسانی نقش تعیین کننده ای در افزایش آگاهی‌های اقشار مختلف جامعه، فرهنگ سازی و تنویر افکار عمومی، برعهده دارد.

در این راستا روابط عمومی شهرداری منطقه ۴ در سالی که گذشت با تلاش و همت بالا سعی در انعکاس زحمات خدوم حوزه ها، ادارات و نواحی ۹ گانه داشت.

وظایف روابط عمومی شهرداری منطقه ۴ علاوه بر انعکاس اقدامات، فعالیت ها، افتتاحیه ها، پروژه ها و کارهای مختلف شهرداری این منطقه در قالب اخبار در جراید، خبرگزاری ها و فضاهای مجازی محصولات مختلفی همچون بولتن های هفتگی و ماهانه؛ نشریه های الکترونیکی بارکددار هفتگی و ماهیانه، پادکست های خبری، مجله های تصویری، ویدئو و کلیپ های مختلف خبری، مجله های تصویری، فتوتیتر، اینفوگرافیک، موشن گرافیک، طراحی های بنرها و پوسترهای مناسبتی، برگزاری جلسات مختلف و...

علاوه بر این ها انتشار کتاب و کتابچه، بروشور، برگزاری مراسم مختلف، همایش، جلسات و انتشار و انعکاس اخبار مربوط به آن را برعهده دارد.

یکی دیگر از وظایفی که برعهده پرسنل خدوم روابط عمومی هاست راهنمایی ارباب رجوع و برگزاری ملاقات های مردمی با شهردار منطقه و اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری شهرداری تهران است.

در واقع كار اصلی روابط عمومی از بين بردن زمينه بروز اخبار بد درسازمان است نه پنهان كردن آن وقتی قرار شد كه سازمان بتواند در ارتباط با نيازهای اجتماعی برنامه ريزی و سياست گذاری كرده و شيوه‌های عملش را از اين طريق ارزيابی و براساس آن اتخاذ تصميم كند، زمينه بروز اخبار بد و منفی تا حدود زيادی درسازمان خود به خود از بين خواهد رفت و يک نوع رابطه دوستانه، صميمانه و دو طرفه بين سازمان و جامعه يا بين روابط عمومی و رسانه ها به وجود می‌آيد. اينجا ديگر روابط عمومي نيست كه تشخيص مي دهد، چه چيزی بايد منتشر شود و چه چيزی نشود. او اين امكان را فراهم می‌كند كه دست اندركاران مطبوعات به سراغش بيايند و اطلاعاتی را كه نياز دارند، دريافت كنند. روابط عمومی اين اطلاعات را دسته بندی می‌كند و برای تسريع جريان ارتباط به آنها كمک می كند، زيرا چيزی برای پنهان كردن ندارد. اعتقاد غالب در اين مرحله آن است كه انگار مشكل، آن را از بين نمی‌برد و حل نمی كند بلكه آن را به آتش زير خاكستر تبديل می‌كند و در دراز مدت جز خطر فساد، فاصله گرفتن از مردم و ازهم گسيختگی سازمان، نتيجه ای به بار نخواهد آورد.

هدف يک روابط عمومی خوب، بايد حل مشكل مشترک بين سازمان و مردمی باشد كه با آن سازمان سر و كار دارند. يک روابط عمومی مطلوب، بايد مجرايی برای تبادل انديشه ها و افكار باشد. در يک جمله می توان گفت كه مهمترين رسالت يک روابط عمومی، آگاه كردن مردم از تلاشها و مشكلات سازمان، جويا شدن نظرهای مردم و جمع كردن و انتقال آن به سازمان وترتيب اثر دادن به آنها در برنامه ريزی‌های آتی به منظور رسيدن به رشد و توسعه بيشتر سازمان است و رسانه ها می توانند 

ضعف ها و نقاط قوت سازمان را به بهترين شكل بيان كنند.

در این مجال بزرگداشت روابط عمومی -این رکن اصلی- و هفته روابط عمومی و ارتباطات را بر فعالان این حوزه به خصوص همکاران دلسوز و محترم خود تهنیت گفته با گرامیداشت این روز خجسته آرزوی روزگاری پر از موفقیت و پیشرفت را برای آنها و مجموعه روابط عمومی شهرداری منطقه ۴ دارم.

یا علی

نظرات

captcha

اخبار مرتبط