توسعه خطوط هفتگانه شبکه متروی تهران با ساخت ۳۵ کیلومتر مسیر و ۲۲ ایستگاه جدید

با انجام تست گرم بخش پایانی خط ۷ مترو تهران که روز شنبه ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۴ صورت گرفت، می توان حالا گفت عملا تمام تونل های بدنه اصلی خطوط هفتگانه شبکه مترو احداث شده است.
به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بين الملل شركت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو)؛ در ادامه راه گسترش این شبکه، موضوع توسعه برخی خطوط مطرح است تا دسترسی مردم به شبکه راه آهن ریلی زیر زمینی آسانتر شده و برخی مناطق کم برخوردار از این مود حمل و نقلی نیز، صاحب ایستگاه مترو شوند.
در واقع به موازات شروع عملیات اجرایی خطوط جدید ۸ تا ۱۱ مساله توسعه برخی از خطوط هفتگانه هم جریان دارد تا مطلوبیت و فراگیری شبکه مترو ارتقاء یابد.
در حال حاضر موضوع توسعه خطوط ۲، ۴، ۶ و ۷ مترو جریان دارد که با تکمیل این طرحها، بیش از ۳۵ کیلومتر مسیر ریلی – تونلی به همراه ۲۲ ایستگاه جدید به جمع دارایی های شبکه راه آهن ریلی زیرزمینی افزوده خواهد شد.
با هم نگاهی مختصر به شرح پروژه های توسعه ای این خطوط می اندازیم؛
توسعه شرقی خط ۲ مترو تا پردیس مسافری شرق
خط ۲ مترو تهران یکی از مهمترین خطوط متروی تهران است که با عبور از نقاط شلوغ و پرتردد، غرب و شرق را به هم متصل می کند. این خط با طول تقریبی ۲۶ کیلومتر ۲۲ ایستگاه فعال دارد. خط ۲ بعد از خط ۵ تهران قدیمی ترین خط متروی تهران بوده و در کاهش بار ترافیک روزانه بزرگراههای شهید همت و شهید حکیم نقش بسیار مهمی ایفا می کند. طرح توسعه شرقی خط ۲ از ایستگاه فرهنگسرا تا پایانه جدید شرق تهران است. این مسیر توسعه ای با طول تقریبی ۵/۴ کیلومتر که حدود یک کیلومتر آن پیشتر احداث شده بود، ۲ ایستگاه شهید باباییان و پردیس مسافری شرق را شامل می شد. پیش بینی می شود که با تامین به موقع منابع مالی، در نیمه نخست سال آینده ایستگاه پایانه شرق به بهره برداری برسد. با بهره برداری از پایانه جدید شرق و اجرای پروژه توسعه شرقی خط ۲، کارکرد پایانه جدید شرق و خط ۲ مترو به صورت توأمان ارتقاء خواهد یافت.
توسعه غربی خط ۴ مترو تا میدان چهارباغ
پروژه توسعه غربی خط ۴ مترو شامل ۴ کیلومتر مسیر و ۳ ایستگاه(پس از ایستگاه ارم سبز) است. در سال ۱۴۰۲ فاز اول پروژه شامل ۲/۱ کیلومتر مسیر و ایستگاه علامه جعفری به بهره برداری رسید. کارهای باقیمانده توسعه غربی خط ۴ شامل ۲ ایستگاه آیت الله کاشانی و میدان چهارباغ، روسازی ۸/۲ کیلومتر مسیر و ساخت ۶۰۰ متر تونل شانت به همراه ۳ هواکش میان تونلی نیز درحال اجرا است. مدت زمان تقریبی تکمیل و بهره برداری از بخش توسعه غربی خط ۴ در دو فاز، یکی به مدت ۱۸ ماه شامل افتتاح ایستگاه آیت الله کاشانی و دیگری به مدت ۳ سال از تاریخ ابلاغ قرارداد شامل افتتاح ایستگاه میدان چهارباغ و سایر اجزای باقیمانده پروژه است.
توسعه شرقی خط ۴ مترو با ۱۰ ایستگاه جدید
خط ۴ مترو در بخش توسعه شرقی خود ۱۱ کیلومتر امتداد پیدا می کند و با ۱۰ ایستگاه از ایستگاه مترو شهید کلاهدوز در بزرگراه شهید یاسینی آغاز و در انتها به حوالی دانشگاه آزاد اسلامی تهران – شمال و پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور می رسد. ایستگاههای جدید این مسیر شامل ایستگاه مترو تهران نو درانتهای میدان چایچی، ایستگاه مترومیدان شقایق در میدان شقایق، ایستگاه مترو شهید امیری طامه در تقاطع بزرگراه باقری و خیابان گلبرگ(۱۴۲ شرقی)، ایستگاه شهید زفرقندی (تقاطع اتوبان باقری - خیابان ۱۹۶)، ایستگاه مترو سجادیه در فلکه سوم تهرانپارس و ایستگاه مترو پروین در محدوده میدان شاهد و یک ایستگاه در انتهای خیابان ۱۹۶ شرقی و در نهایت دو ایستگاه در محدوده خاک سفید است که ایستگاه انتهایی در نزدیکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال قرار می گیرد. تفاهمنامه مربوط به این خط بزودی امضا خواهد شد.
توسعه جنوبی خط ۶ مترو در شهرری
خط ۶ مترو تهران یکی ازخطوط مهم شبکه متروی تهران به شمار می آید که شمال غرب و جنوب شرق تهران را به یکدیگرمتصل می کند. این خط با عبور ازمناطق پرجمعیت شهرتهران و به کمک دیگر خطوط شبکه مترو، تردد مسافران درمحدوده های پر تردد پایتخت را تسهیل می کند و درکاهش ترافیک کلانشهر پایتخت نقش موثری دارد. خط ۶ با احتساب بخش توسعه جنوبی آن در مجموع ۴۲ کیلومتر طول و ۳۲ ایستگاه خواهد داشت. توسعه جنوبی خط شش مترو تهران ۱۰ کیلومتر مسیر و ۵ ایستگاه دارد که شامل ایستگاه های چشمه علی،ابن بابویه، میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و ایستگاه راه آهن می شود. عملیات حفاری و ساخت تونل این طرح به پایان رسیده است. مسیر پروژه در چند فاز به بهره برداری می رسد که فاز نخست آن یعنی حدفاصل ایستگاه های دولت آباد تا ایستگاه میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درسال آینده به بهره برداری می رسد. ایستگاه پایانی بخش توسعه جنوبی خط ۶ محل اتصال خطوط شش و یک مترو و همچنین خط راه آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران است. حدود ۴۰ درصد از عملیات اجرایی ایستگاه میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که قرار است اولین ایستگاه مورد بهره برداری این بخش در سال ۱۴۰۵ باشد، انجام شده است.
توسعه شمال غربی خط ۷ مترو تا محدوده چهاردیواری
پروژه توسعه شمال غربی خط ۷ مترو تهران به طول ۲/۴ کیلومتر برای خدمت رسانی به مناطق ۲ و ۵ شهرداری تهران و به ویژه مراجعان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و بیمارستان فرهیختگان، از انتهای خط ۷ (ایستگاه میدان کتاب) آغاز و تا میدان دانشگاه امتداد خواهد یافت. توسعه شمال غربی خط ۷ متروی تهران شامل ۲ ایستگاه در محدوده تقاطع بلوار اشرفی اصفهانی با سیمون بولیوار و دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خواهد بود. همچنین پارکینگ شبانه خط ۷ نیز بعد از ایستگاه دانشگاه و در محدوده بوستان کوروش طراحی شده است. سهولت دسترسی شهروندان به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و بیمارستان فرهیختگان و کاهش ترافیک مسیرهای ارتباطی به دانشگاه و بیمارستان به عنوان یک محدوده جاذب سفر و امکان تعامل با مجتمع های تجاری محدوده کریدور با هدف احداث مجتمع های ایستگاهی به منظور تامین بخشی از هزینه های پروژه، از جمله ویژگی های این پروژه است. در صورت تامین به موقع منابع مالی، امکان بهره برداری از یکی از ایستگاه های بخش توسعه شمال غربی خط ۷ در اواخر سال ۱۴۰۵ یا اوایل سال ۱۴۰۶ وجود دارد.
نظرات