چرا زمان تحول در نگهداشت پلهای عابرپیاده فرا رسیده است؟
🖋محمدصادق خیرخواه - مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران
طی یک سال گذشته و با تلاش کارشناسان سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران در اداره پایش و مقاومسازی ابنیه فنی، کاربرگهایی دقیق برای بازرسی پلهای عابرپیاده تدوین شد تا امکان انجام بازدیدهای فنی، شناسایی آسیبها و اولویتبندی امور نگهداشت، فراهم شود.
در شهری که بیشتر از ۸۵۰ دستگاه پل عابر پیاده دارد، نمیتوان فقط به توسعه و نگهداشت پلهای سواره رو اندیشید.
خوب یا بد تهران در روند توسعه ۲۰۰ ساله خود، همواره بخش قابل توجهی از فضاهای عمومی را در اختیار معابر سوارهرو گذاشته و هر جا که بزرگراه یا خیابانی عریض، قلب محلهای را شکافته، لاجَرَم یک یا چند پل فلزی در مسیر عابران پیاده قد عَلَم کرده است.
نگاهی به الگوی توسعه معابر در سایر کشورهای جهان، اگرچه نشان میدهد احداث پلهای عابرپیاده امری اجتنابناپذیر است اما گویای این واقعیت نیز هست که این سازهها همانند پلهای سوارهرو از سازوکارهایی مشخص و دقیق برای پایش و نگهداشت برخوردار هستند. از این رو طی یک سال گذشته و با تلاش کارشناسان سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران در اداره پایش و مقاومسازی ابنیه فنی، کاربرگهایی دقیق برای بازرسی پلهای عابرپیاده تدوین شد تا امکان انجام بازدیدهای فنی، شناسایی آسیبها و اولویتبندی امور نگهداشت، فراهم شود.
متعاقب پهنهبندی معابر پایتخت در قالب ۴ پهنه، مشاورانی برای پایش پلهای عابر پیاده موجود در هر یک از این پهنهها تعیین شدند. حالا کاربرگهای بازرسی به سرعت در حال تکمیل هستند تا نه تنها هر یک از این سازهها صاحب شناسنامه فنی شوند بلکه آسیبهای موجود شناسایی شده و در نهایت امور مربوط به تهیه طرحهای تعمیراتی نیز اولویتبندی شوند.
پیشبینیها حاکی از آن است که کار پایش هر ۸۵۰ دستگاه پل عابرپیاده تهران تا پایان بهمنماه امسال به اتمام میرسد. پس از آن تلاش خواهد شد تا در هریک از پهنههای ۴گانه، طرح تعمیرات پلهای اولویت نخست که نیاز فوریتری به انجام اقدامات مرمتی دارند، تدوین و برای اجرا به مناطق مربوطه ابلاغ شود. به این ترتیب در گام نخست، ۶۰ دستگاه پل عابرپیاده شامل حدود ۸ درصد از مجموع این سازهها، تعمیر خواهند شد.
کاربرگهای بازرسی پلهای عابر پیاده که با نگاهی به استانداردهای روز دنیا و مطابق با مشخصات فنی این دسته از پلها در شهر تهران که عمدتا شامل پلهای فلزی میباشند، تدوین شده و در مجموع بیش از ۱۵۰ آیتم مختلف سازهای و غیرسازهای را مورد پرسش و بازرسی قرار میدهد.
به این ترتیب علاوه بر المانهای اصلی پل، مواردی همچون بیلبوردهای تبلیغاتی، تابلوهای ترافیکی و روشنایی پلها که به بهرهبرداری عملکردی این سازهها مرتبط هستند نیز پایش خواهند شد.
نظرات