فقط سه مرحله تست ديگر تا اخذ مجوز اوليه بهره برداری از قطار ملی مترو
یکی از اهداف کلان برنامه هفتم توسعه در زمينه صنایع ریلی کشور، استفاده از فناوری های داخلی و ایجاد فرصت برای صنعتگران و دست اندرکاران این حوزه، جهت بومی سازی، برقی سازی و هوشمندسازی صنعت ریلی است؛ هدف میان مدت این طرح، توانمند سازی صنایع ریلی به منظور تامین لکوموتیو، واگن، ترن های مورد نیاز کشور و همچنین احیا و به روز رسانی قطارهای خود کشش در افق سال ۱۴۰۴ بوده و پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو که به مراحل پایانی تست های فنی و اخذ مجوز بهره برداری رسیده است، در همین راستا مد نظر قرار داشته است.
به گزارش شهردارآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بين الملل شركت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو)؛ «سید کاظم طاهرزاده» مدیر کارگروه طراحی و ساخت قطار ملی مترو ضمن ارائه توضیحات فوق، در مورد آخرین وضعیت به سرانجام رسیدن این پروژه گفت: خوشبختانه تستهای استاتیک قطار ملی مترو کلا به اتمام رسیده و تستهای دینامیک آن نیز درحالت بی بار با موفقیت پشت سر گذاشته شده است. طی این تستها در سرعتهای ۱۰ تا ۸۰ کیلومتر، نیروی رانش و ترمز در حالتهای ترمز پنوماتیک و ترمز بلندینگ به تناوب و به صورت هر ۱۰ کیلومتر افزایش انجام شده و ترمز ضدلغزش هم به خوبی امتحان خود را پس داده است. از طرفی شتاب رانش و شتاب ترمز در سرعتهای مختلف آزمایش شده و نمودار حاصل از تست هاي آن با استانداردهای جهانی مطابقت داشته است ؛ ضمن اینکه خط ترمز هم در سرعتهای مختلف اندازه گیری شده است. اين تستها با بارگذاری های ۵ نفر در هر مترمربع و نیز ۸ نفر در هر مترمربع می بایست در سرعتهای ۲۰ و ۸۰ کیلومتر بر ساعت تکرار شود. همچنین تست خروج از خط در سرعت مجاز به علاوه با ۱۰ درصد افزایش سرعت در مقاطع و قوسهای ۴۰۰ و ۶۰۰ و ۸۰۰ متر و نیز خط مستقیم هم انجام خواهدشد. تست حرکت در شیب و بکسل قطار باردار، تست های بعدی برای تکمیل این مرحله خواهدبود.
طاهرزاده در پایان صحبت های خود با اشاره به تلاش جمعی از نهادهای ذيربط، شرکت های دانش بنیان متعدد، کارشناسان و مهندسان ایرانی و عوامل مختلف فنی و تخصصی برای به ثمر نشستن این پروژه ملی گفت: طراحی و ساخت قطار ملی مترو با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد، یک فناوری پیشرفته را شامل می شود که امروز با یک عزم عمومی در حال نتیجه دادن بوده و در مرحله اخذ مجوز اولیه، فقط ۳ مرحله تست دیگر باقی مانده که امیدواریم اوایل تابستان امسال، آن تست ها نیز با موفقیت پشت سر گذاشته شده و استانداردهای لازم اخذ شود تا فرآیند تولید انبوه قطار ملی مترو از همین امسال در شرکت واگن سازی تهران آغاز گردد.
نظرات